تحقیقات نشان می دهد که کمبود آهن اغلب در زنان جوان، دختران نادیده گرفته می شود

کمبود یک ماده معدنی ضروری تشخیص داده نشده می تواند باعث خستگی، مه مغزی و مشکل تمرکز در تقریباً 1 نفر از هر 4 پسر و زن جوان در ایالات متحده شود.

مطالعه ای که این هفته در JAMA منتشر شد نشان داد که تقریباً 40 درصد از دختران نوجوان و زنان جوان آمریکایی دارای سطوح پایینی آهن بودند که یک ماده معدنی مهم برای ساخت گلبول های قرمز خون است. این اولین مطالعه ای است که به بررسی کمبود آهن در زنان جوان و نوجوان می پردازد.

برای این مطالعه، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان داده‌های مربوط به دختران و زنان 12 تا 21 ساله را که طی 20 سال گذشته از نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه، بخشی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها جمع‌آوری شده بود، جمع‌آوری کردند. آنها دریافتند که 6 درصد از نمونه مورد مطالعه کم خونی فقر آهن داشتند.

این یافته‌ها برای آنجلا ویاند، متخصص هماتولوژی و سرطان اطفال، MD، نویسنده اصلی و دانشیار اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان در آن آربور، تعجب‌آور نبود.

او اغلب از پزشکان اطفال و پزشکان مراقبت های اولیه که مشکوک به کمبود آهن هستند، ارجاع می گیرد. او تعجب کرد که این مشکل چقدر رایج است.

ویاند گفت، تصور می‌کردم فقط نوک کوه یخ را می‌بینم، و متأسفانه این درست است.

CDC آزمایش خون را برای کم خونی هر 5 تا 10 سال برای زنان در سنین باروری توصیه می کند، اما پزشکان معمولاً کمبود آهن را بررسی نمی کنند. ویاند و همکارانش هنوز آزمایش نکرده اند که آیا کمبود آهن در دو دهه گذشته در حال افزایش بوده یا به طور مداوم بالا بوده است.

علائم کمبود آهن چیست؟

او گفت که اغلب، دختران و زنان جوان متوجه نمی‌شوند که احساسشان نشانه‌ای از کمبود آهن است، زیرا علائم می‌توانند جزئی باشند یا به‌عنوان مشکلات دیگری مانند بد خوابی نادیده گرفته شوند.

به گفته ویاند، علائم کمبود آهن عبارتند از:

  • خستگی.
  • اندام های سرد.
  • ریزش مو.
  • ناخن های شکننده.
  • مشکلات شناختی مانند مه مغزی.
  • کاهش عملکرد ورزشی.
  • تنگی نفس در هنگام فعالیت.
  • هوس خوردن غذاهای ناسالم
  • سردرد، سرگیجه.
  • اختلالات خواب.

قاعدگی یک عامل خطر بود، اگرچه داده ها نشان داد که یک چهارم دخترانی که هنوز پریود خود را شروع نکرده بودند دچار کمبود آهن بودند.

ویلند گفت: زنان و دختران هنگام پریودهای شدید آهن زیادی از دست می دهند، اما حتی زمانی که خونریزی در محدوده طبیعی باشد، ذخایر آهن ممکن است تخلیه شود.

او گفت، افرادی که سطح آهن پایینی دارند اغلب شناسایی نمی شوند زیرا پزشکان اغلب فقط برای کم خونی و نه برای سطح فریتین، یک پروتئین خون که حاوی آهن است و نشانگر آهن ذخیره شده است، آزمایش می کنند.

راشل برکوویتز، استادیار اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ و متخصص هماتولوژیست در بیمارستان کودکان آن و رابرت لوری در شیکاگو، گفت: فریتین را به عنوان شاخصی از میزان موجودی در حساب پس انداز آهن خود در نظر بگیرید. او در مطالعه جدید شرکت نداشت.

او گفت، آهنی که ما هر روز دریافت می کنیم به حساب جاری می رود که در آن برای ساخت سلول های خونی جدید و سایر چیزهایی که به آهن نیاز دارند استفاده می شود. اگر باقی بماند به حساب پس انداز می رود. اگر از حقوق و دستمزد با چک پول آهن می گذرانید، ممکن است نتوانید هزینه های خود را تامین کنید و زمانی که پریود می شوید، مازاد داشته باشید.

بسیاری از علائمی که دختران تجربه می کنند مربوط به اثر کمبود آهن بر هموگلوبین، پروتئینی در خون است.

آهن عنصر کلیدی هموگلوبین است و اساساً گلبول های قرمز کیسه هایی از هموگلوبین هستند که اکسیژن را به بافت ها حمل می کنند.» برکوویتز گفت: «وقتی آهن کافی نباشد، گلبول های قرمز کمتری تولید می شود، به همین دلیل علائمی مانند سرگیجه را مشاهده می کنید. ، سردرد، تنگی نفس و خستگی.

دکتر آلیسون ویلر، دانشیار گروه آسیب شناسی، میکروبیولوژی و ایمونولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، گفت: این علائم می تواند یک مشکل بزرگ برای نوجوانان باشد. ویلر در تحقیقات جدید شرکت نداشت.

او گفت که عواقب قابل توجهی وجود دارد، به ویژه در گروه نوجوان، که در آن خستگی و تمرکز ضعیف می تواند منجر به عملکرد ضعیف مدرسه شود. و عملکرد ضعیف ورزشی می تواند منجر به تغییر در طرز فکر دختران در مورد ورزش شود.

به گفته برکوویتز، بسیاری از زنان و دخترانی که پریودهای سنگین دارند و متخصصان آن را مقصر سطوح پایین فریتین می‌دانند، نمی‌دانند که این طبیعی نیست، زیرا صحبت کردن در مورد پریودهایشان بد نیست.

او گفت که مردم تمایلی به صحبت در مورد اینکه چند بار در روز پدها را عوض می‌کنند یا شب‌ها نشتی دارند، ندارند. آنها با دوستان و گاهی حتی اعضای خانواده صحبت نمی کنند.

کدام قاعدگی طبیعی و کدام قاعدگی سنگین است؟

کشیدن یک خط خوب سخت است. برکوویتز گفت، اما اگر بیشتر از هر 4 تا 6 ساعت یک بار پد یا تامپون خود را عوض می‌کنید، یا اگر مجبور هستید روی حوله بخوابید یا از پدهای شب و لباس زیر گاه به گاه به دلیل نشتی آن استفاده کنید، شدید است.

راه های مختلفی برای حفظ ذخایر آهن در سطح سالم وجود دارد.

او گفت که می توانید سبزیجات برگ سبز یا گوشت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. حتی پختن در تابه چدنی می تواند آهن موجود در غذای شما را افزایش دهد. اگر هنوز آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، مکمل های آهن ایده خوبی خواهند بود.

سایر غذاهای سرشار از آهن عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • غذاهای دریایی، مانند ماهی تن یا ساردین.
  • توفو.
  • باب

مطالعات نشان می دهد که مکمل آهن یک روز در میان برای افراد مبتلا به کمبود خفیف آهن و کم خونی موثر است. مصرف سه روز در هفته به جای هر روز عوارض جانبی کمتری مانند درد شکم یا طعم بد در دهان را به همراه خواهد داشت.

برخی افراد درد شکم دارند. مکمل ها همچنین می توانند باعث یبوست و گاهی اسهال شوند. برکوویتز گفت: برخی از افراد حالت تهوع را تجربه می کنند، بنابراین مصرف آنها با غذا مهم است.

او توصیه می کند که مکمل ها را با غذاهای غنی از کلسیم مصرف نکنید، زیرا کلسیم می تواند جذب آهن را مسدود کند.

برکوویتز افزود: می‌توانید با مصرف یک لیوان آب پرتقال میزان جذب آهن را افزایش دهید.

روش دیگر استفاده از قرص های ضد بارداری یا روش های دیگری است که می تواند خونریزی در دوران قاعدگی را کاهش دهد.

ویلر گفت، از آنجایی که پزشکان معمولاً فریتین را اندازه نمی‌گیرند، زنان باید از خودشان دفاع کنند.

او اضافه کرد که ننگ زیادی پیرامون خونریزی قاعدگی وجود دارد و مهم است که در مورد آن با جزئیات صحبت کنیم. و مهم است که ما به عنوان پزشک به بیماران خود گوش دهیم و به آنها اعتماد کنیم.