کدام غذاها حاوی آسپارتام هستند، شیرین کننده ای که احتمال سرطان زا محسوب می شود؟

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که شیرین کننده مصنوعی آسپارتام که معمولا در کک رژیمی و سایر غذاهای بدون قند یافت می شود، یک احتمال سرطان زا است.

با این حال، دومین هیئت WHO، کمیته تخصصی افزودنی های غذایی، آستانه خود را برای مقدار روزانه آسپارتام که برای مصرف بی خطر است تغییر نداد: 40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای بزرگسالانی که حدود 154 پوند وزن دارند. با جمع کردن، این مقدار در حدود 14 قوطی کوکای رژیمی است. سازمان غذا و دارو محدودیت روزانه کمی بالاتر از 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای بزرگسالان با وزن حدود 132 پوند دارد.

بری پاپکین، استاد تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی جهانی Gillings در دانشگاه کارولینای شمالی، درباره تصمیم WHO گفت: این یک هشدار ملایم برای مردم است، اما نباید مصرف شود. در حد اعتدال مصرف کنید، حال شما خوب است.

آسپارتام که در بیش از 5000 غذا و نوشیدنی یافت می شود بسیار شیرین تر از شکر است. در سال 1974، FDA استفاده از آن را به عنوان یک شیرین کننده رومیزی و یک عنصر در آدامس، غلات، قهوه فوری، محصولات لبنی و سایر محصولات تایید کرد. غذاها و نوشیدنی های رایج حاوی آسپارتام عبارتند از:

  • شیرین کننده های رومیزی شامل NutraSweet، Equal و Sugar Twin.
  • نوشیدنی‌ها و مخلوط‌های نوشیدنی، مانند کوکای رژیمی، کوک صفر، دیت اسنپل، فانتا زیرو، اسپریت زیرو، کریستال لایت و وایلرز لایت.
  • آدامس های بدون قند از جمله آدامس های Trident، Extra، Wrigley و Mentos.
  • محصولات مبتنی بر ژلاتین، از جمله Jell-O بدون شکر و رویال ژلاتین.
  • شربت ها از جمله شربت بدون شکر خانم شربت بدون شکر Butterworths و Log Cabin.

پس از اعلام WHO، FDA در بیانیه ای اعلام کرد که با نتیجه گیری IARC مخالف است.

به گفته این آژانس، دانشمندان FDA هیچ نگرانی ایمنی در هنگام استفاده از آسپارتام تحت شرایط تایید شده ندارند.

آنچه تحقیقات در مورد خطر سرطان و آسپارتام می گوید

سازمان جهانی بهداشت آسپارتام را در رده خطر کمتر از دو دسته دیگر قرار داد: سرطان زا برای انسان و احتمالاً سرطان زا. سایر مواد در دسته سرطان زاهای احتمالی عبارتند از آلوئه ورا، سبزیجات ترشی و نیکل.

پاپکین گفت: تحقیقات قبلی در مورد ارتباط آسپارتام با سرطان شواهد قطعی مبنی بر ایجاد این بیماری به دست نیاورده است و بسیاری از مطالعات که ارتباط بین سرطان و شیرین کننده های مصنوعی را بررسی می کنند بر روی حیوانات و نه انسان ها تکیه کرده اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020، افزایش بروز لوسمی و لنفوم را در موش‌هایی که آسپارتام مصرف می‌کردند، نشان داد، اما دوزهای آن تقریباً چهار برابر وزن موش‌ها بود و آنها را معیار ضعیفی برای خطر ابتلا به انسان قرار می‌داد. در همین حال، مطالعات دهه 1980 نشان داد که آسپارتام باعث ایجاد تومورهای مغزی یا سرطان مثانه در موش‌ها نمی‌شود.

با این حال، یک مطالعه در سال 2022 روی بیش از 100000 بزرگسال در فرانسه نشان داد که مصرف مقادیر زیاد شیرین کننده های مصنوعی با کمی بالاتر خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

شیرین کننده های مصنوعی می توانند خطرات دیگری برای سلامتی به همراه داشته باشند

پاپکین گفت، اگرچه ممکن است به نظر برسد اعلامیه WHO نشان می دهد که آسپارتام بدتر از سایر شیرین کننده های مصنوعی است، اما همه آنها می توانند با اثرات منفی بر سلامتی مرتبط باشند.

پاپکین گفت: صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم تفاوت آنقدر بی‌اهمیت است که باید با همه شیرین‌کننده‌های رژیمی یکسان رفتار کرد. اما اگر روزانه 10 کوکای رژیمی یا 10 پپسیس رژیمی مصرف می کنید، نباید مصرف کنید. شما باید کاهش دهید زیرا این خیلی زیاد است و به سمت سطوح بالقوه سرطان زا حرکت می کند.

تحقیقات گذشته شیرین کننده های مصنوعی را با شانس بالاتری مرتبط دانسته است بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت و چاقی.


یک بطری کوکای رژیمی برای آزمایش کنترل کیفیت در کارخانه بطری کوکوکولا در سالت لیک سیتی، یوتا، در 10 فوریه 2017 فراخوان شد. فایل جورج فری/گتی ایماژ

در ماه مه، WHO از مصرف شیرین کننده های مصنوعی به عنوان یک استراتژی کاهش وزن توصیه کرد، زیرا مشخص نشده است که آنها در دراز مدت چربی بدن را کاهش دهند.

داریوش مظفریان، استاد تغذیه در دانشگاه تافتس، می گوید: اگر روزانه 32 اونس، 64 اونس نوشابه می نوشید، احتمالاً بهتر است آن شیرین کننده های مصنوعی کم کالری را نسبت به نوشیدن این مقدار شکر اضافه کنید. از طرف دیگر، من آنها را به عنوان یک پتوی 100٪ ایمنی فکر نمی کنم. تا حد امکان از آنها دوری خواهم کرد.

مطالعه سال 2022 در فرانسه نشان داد افرادی که آسپارتام مصرف می‌کنند در معرض افزایش خطر سکته مغزی هستند و جایگزینی شکر اضافه شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی خطر بیماری قلبی را کاهش نمی‌دهد.

در مطالعه دیگری که سال گذشته منتشر شد، محققان اسرائیلی دریافتند که شیرین کننده های مصنوعی جمعیت میکروب های روده شرکت کنندگان را تغییر می دهد.

مظفریان گفت: بهتر است از یک رژیم غذایی طبیعی و سالم همراه با غذاهای طبیعی شیرین استفاده کنید. بنابراین من به این شیرین کننده های مصنوعی به عنوان پلی از دوزهای بسیار بالای قند افزوده فکر می کنم، اما نه لزوماً یک تغییر مطمئن.

تصحیح (14 ژوئیه 2023، 5:55 بعد از ظهر ET): نسخه قبلی این مقاله به اشتباه حد توصیه شده WHO را برای مصرف آسپارتام بیان کرده است. این 40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است، نه کل 40 میلی گرم.